Op onze vergadering van Streekverband De Tien op 27 februari 200 was Girls Empowerment Foundation onze gast. We kregen een blik op het wel en wee van de Foundation.

Edwin Jansen is bij ons om te vertellen over Girls Empowerment Foundation, project in Kenia.
Onderwijs   en huisvesting voor meisjes.
Edwin bedankt alle betrokken kerken hartelijk voor de bijdrage die geleverd is!

Hennys Childrens Home
Het weeshuis had op 31 dec.  57 meiden waarvan 7 albino’s.
Er is afgelopen jaar een fietstocht georganiseerd naar het project in Kenia met 80 mannen/ vrouwen. Daar hebben jullie misschien ook de beelden van gezien (u kunt het verslag terugkijken via WOS media).

Er is een nieuw management gekomen op het project zelf: Judith is manager, Lilian social worker, Caro is de moeder. Dit geeft nieuwe energie. Onderwijs, psychosociale ondersteuning, talentontwikkeling, familie therapie, Talentenhuis: zelf bedenken met beperkte middelen, 1-2 x per maand een verjaardagsfeestje organiseren met taart voor jonge meiden, ze hebben dan veel lol. Doel zelfvertrouwen en plezier, goede ontwikkeling.

52 kinderen zitten op de basisschool, 14 op voortgezet onderwijs, 4 doen beroepsonderwijs, 1 in de tussenfase (pas in september naar school). We hopen dat de jongeren ook later iets voor het project kunnen betekenen.   De meiden mogen tot 18 jaar oud in het weeshuis blijven.

2020- 2024
Streven qua aantal voor het Hennys Childrens Home is 70 meisjes. Maximaal 10% albino’s.  Het is belangrijk geen albino huis te worden.  GEF wil recht doen aan de samenleving. Albino’s zouden niet apart gezet moeten worden. Belangrijk dat kinderen elkaar als normaal zien en dat een andere behandeling niet nodig is. Het enige waar wel rekening mee moet worden gehouden is het slechte zicht van albino’s.
Edwin vertelt dat ze fondsen willen generen in Kenia. Dit is nog niet gerealiseerd.

Het dak moet vervangen worden van het weeshuis. Eerder werd aangegeven dat een dak van Makuti  (spanten en palmbladeren) wel 20 jaar meeging. Dat blijkt niet het geval te zijn, na 8 jaar al lekkage. De overheid draagt niet bij aan een nieuw dak. Wel komt er een Child Protection Officer om de stand van zaken te bekijken.

Investeringen: land gekocht voor waterput en teelt. Waterput (bij school), vervanging dak (weeshuis). Groenten zijn voor consumptie. Overschot groenten voor verkoop.
Er liggen leidingen. 1-2 per week is er stromend water. Vaak moet er dus water gekocht worden.
Met de waterput is er meer water en kan het ook worden verkocht aan de gemeenschap.

In 2011 is het weeshuis gebouwd met als start 16 meiden. Ze horen bij de gemeenschap.
In 2012 80 bedden, meestal waren er rond de 65 meiden.  In 2016 is de school gebouwd.

Hennys Academy De school
2019: 160 leerlingen.     2020: 198 leerlingen.   Kindergarten maximaal 26 kleuters.
De resultaten zijn boven gemiddeld.

Een groep stroomt uit naar een andere school, ook krijgt een groep van de kinderen een scholarship, extra aandacht op de school zelf. Aandacht in vorm van prettige omgeving, voeding, netheid, vakkundige en enthousiaste docenten, kwaliteit.
Ouders betalen ook een bijdrage.

Bemoeienis vanuit de overheid is beperkt.  Docenten willen we het liefst zelf in dienst hebben, aangezien de overheid docenten op een andere plek in het land kan plaatsen.
Soms gaat het ook niet zo logisch. De overheid schenkt computer, maar de elektriciteit is nog niet aangelegd.
Er is een nieuwe weg geopend. Dat is goed voor de schoolbus. Er is een grotere schoolbus nodig.
Er is een kippenhok gedoneerd.
Er zijn buitenschoolse activiteiten, Engelse les, ICT-les voor de gemeenschap, The Dining wordt verhuurd in de weekenden. Hiervoor komt een bijdrage binnen.

In 2020 is de eerste lichting groep 8 klaar.
Doelen 2022: 250 leerlingen, meer buitenschoolse activiteiten.
2022/2023: liefst zelfvoorzienend.

Edwin en Esther reizen er twee keer per jaar naar toe. Ze hebben veel contact met Whatsapp  en Skype.

Een Community cooker is belangrijk en Edwin hoopt deze voor eind 2020 geplaatst te hebben.  Ze hopen iets te creëren voor de meiden van het weeshuis, dat zij kunnen bakken en een winkeltje kunnen hebben. Een praktisch iets is dat afval verzamelen bij het huis niet handig is. De Community cooker stookt op afval. Hout mag niet meer.
Ook willen ze kijken voor zonnepanelen op het schooldak.

Financiën GEF:
2010: nalatenschap Henny (2011 huis gebouwd )
2015 2020: Fietsen in Frankrijk voor Kenia
2015 Inzet WSKO scholen
2016 2018 2020 ISW voortgezet onderwijs   (24 / 20/ 21 leerlingen)
2019 GEF Kenia Classic
2019 – 2024 Steekverband De Tien

Het is fantastisch wat er al bereikt is. Een huis gebouwd, o.a. de ‘fietsfamilie’ en scholen en kerken verzamelen veel geld bij elkaar om het project draaiende te houden.  Ook de laatste fietstocht in Kenia was geweldig (van de Kilimanjaro naar het project fietsen). 7 dagen, 500 km onverhard, 4200 km. Uiteraard niet zonder de nodige uitdagingen. Het was goed om te kunnen laten zien wat er met het geld gedaan is.  In contact komen, saamhorigheid, een onvergetelijke reis. En er is ook veel geld opgehaald om het nodige te bekostigen.

Op de planning: diverse acties, fietsen in Frankrijk, ISW naar Kenia, sponsoren meisjes 5 jaar, benutten vermogensfondsen.

Wim bedankt Edwin hartelijk voor zijn enthousiasme en hoopt dat Edwin en Esther zo door kunnen gaan. En dat wij als diaconieën dankbaar zijn dat we dit project mogen ondersteunen.