Hans Kagchelland start een video op van Le Rocher: Ecole Mixte Evangelique Jarikin.  https://www.youtube.com/watch?v=vNzsdXxB7xg   Op de beelden zien we de school die gebouwd is en de schoolkinderen in de schooluniformen, het schoolplein, voetballen, samen eten.
Dhr. Prins vertelt  dat de kerken van Streekverband De Tien één klas sponsoren. Hij is daar dankbaar voor.

Als hij kijkt naar de school dan verwondert hij zich; het begon allemaal met een droom en deze  is echt gerealiseerd. Deze school is wel in de bush bush gebouwd. Zelfs een betonwagen is er gekomen, terwijl dat niet gemakkelijk was.
Le Rocher is 6x zo groot als het Westland. Er zijn zo’n 250.000 inwoners.
St. Jarikin is 30 jaar verbonden aan Haïti.  Fam. Van Wingerden ging uit christelijke overtuiging hulp bieden. Ze bouwden een school. En vroegen of de kinderen gesponsord konden worden. Kinderen sliepen in tenten. Er wilden meer kinderen op de school les krijgen, er kwamen tenten bij. Een medisch punt. Het groeide uit tot een school van 500 kinderen.

Ze vroegen of het mogelijk was voor St. Jarikin een nieuwe school te bouwen. Een school voor 300- 400 kinderen. Het begon met een droom en het is nu ook gerealiseerd. Op de school zijn nu 509 leerlingen.  Met 30 -35 graden is er een hoge luchtvochtigheid.
Dhr. Prins zegt dat het bouwen van de school in elk opzicht gezegend is. Er is nu een kleuterschool, basisschool, voortgezet onderwijs, opleiding voor analfabeten en ook moeders worden opgeleid.

De officiële taal is Frans.  Lokaal wordt Creools gesproken. 90% zamelt St. Jarikin in, 10 % wordt betaald door de ouders. 60 mensen werken bij de school. Leraren, koks, enz.
Leerlingen zijn erg leergierig.

Elke 5 jaar wordt besproken of het sponsoren nodig blijft. Ze proberen meer zelfvoorzienend te worden. Zo is een stuk grond aangekocht op 150 meter van de school vandaan, waar een tuin gemaakt kan worden. Groenten enz. kunnen gebruikt worden voor het eten of voor de verkoop.
St. Jarikin hoopt dat het mogelijk is het over 10 jaar dit verantwoord te kunnen overdragen. Of het lukt is wel de vraag. Ze hebben te maken met een overheid die geen actie onderneemt of steunt.
Er worden soms ineens Europese tarieven gerekend  als het gaat om een advocaat of rechter en het verkrijgen van de juridische entiteit (NGO) is ook nog niet gelukt.
Er is nog een project, waarbij 100- 200 vrouwen opgeleid worden in beroepen.
De gemeenschap is arm.

De situatie in Haiti is triest. Er komt weinig tot niets van op tv. Er zijn demonstraties geweest, tientallen doden.  Er is volkswoede tegen corruptie. Er waren 250.000 mensen overleden door de aardbeving, er waren gewonden en 1 miljoen mensen hadden geen huis meer.  Het land is de laatste 10 jaar achteruit gegaan. Geen elektriciteit. Geen duidelijke lijn.  De president ligt onder vuur i.v.m. de Pamana Papers.  Vanaf de slaventijd is er veel ellende in dit land.
Afgelopen november 2019 is zelfs het bezoek van Jan Prins afgezegd uit veiligheidsoverwegingen.

Door de inzet van de ondersteuners ter plekke kan het project blijven doorgaan.

Er wordt ook overleg gepleegd met de oudervereniging: gaan we door of sluiten we onder deze omstandigheden. Zij gaven aan door te gaan; het is een school van de buurt, van de mensen. Het is mooi dat het doorgaat. Er is wel bewaking op het terrein aanwezig.

Er zijn waterputten waar het water omhoog wordt gepompt. Iedereen profiteert daarvan.

Bomen zijn gekapt. 40 jaar geleden was Haïti meest bosrijk, nu is er 1% over. De bevolking heeft het hout nodig om te koken en ze worden gekapt om te verkopen. Bomen worden helaas niet teruggeplant.

Het is fijn dat Rijk Zwaan ook sponsort met zaden en materiaal. Er wordt bekeken welke groenten goed passen om te kweken in dit klimaat, welke gebruikt kunnen worden om te eten en welke om te verkopen.    Wilde Ganzen steunt het project ook. Elke euro is welkom.

St Jarikin is er om de randvoorwaarden in orde te hebben. Een warme maaltijd voor de leerlingen elke dag, salarissen voor de docenten op tijd betalen;  in elk geval hoop en vooruitgang voor Haiti. Door studie wordt de ellende hopelijk verminderd.
In de toekomst zouden ze graag een goede productie van groenten hebben, goede kwaliteit en zo voldoende geld verdienen om dit project te kunnen uitvoeren en continuïteit te kunnen bieden.

Wim bedankt Jan Prins en Hans Kagchelland voor het vertellen over het project; een droom die is gerealiseerd en dat de andere dromen ook gerealiseerd mogen worden.  De lachende kinderen uit de video verdienen zeker een betere toekomst en prachtig dat St. Jarikin zich zo inzet. Dat de school  een voorbeeld voor de buurt is  en dat het aanstekelijk werkt.