Een bericht van Stichting Jarikin aan Streekverband de Tien en sympathisanten:

HaitÍ is de afgelopen tijd meer dan ooit in het nieuws geweest, en.helaas altijd negatief. Sinds ruim twee jaar is er grote onrust, volksdemonstraties op grote schaal tegen de corruptie. Deze demonstraties zijn later overgenomen door bewapende milities, die zich door corruptie en kidnapping beter hebben kunnen organiseren en bewapenen. Met als droevig hoogtepunt het doodschieten van de president in zijn eigen huis in de nacht van 6 op 7 juli 2021.

Op 14 augustus 2021 is er een aardbeving ‘met meer dan 2000 doden en 6000 gewonden;’kort daarna volgt een zeer zware tropische storm. Er is geen regering. Kidnappings zijn aan de orde van de dag, onderlinge strijd wordt op straat uitgevochten. Wekenlang was er geen benzine en olie te krijgen. Kortom: het land is ontregeld

En ondanks dit alles willen wij u een positief bericht over Haiti sturen.

Wij willen u het gevoel meegeven dat hulp aan Haiti er echt toe doet, dat het levèns verandert. Wij willen u vertellen dat de hulp die stichting Jarikin biedt, blijvend is en goed terecht komt. En dat het steunen van de mensen in Haiti via de Stichting Jarikin zeker geen weggegooid geld is, ook niet op dit moment waarin het lijkt dat alleen ellende hoogtij viert.

De activiteiten van Jarikin zijn gericht op de toekomst door scholing van kinderen en volwassenen. Ons laatste project, tuinbouwonderwijs sluit daar goed bij aan.

Onze projecten zijn in Port-au-Prince en omgeving.

We zijn heel dankbaar dat er geen schade is aangericht door de aardbeving en de stormen.

Afgelopen anderhalf jaar zijn wij, vanwege corona en veiligheid, zelf niet naar Haiti geweest. Ondanks dat liep alles goed en gecontroleerd verder op de verschillende projecten. We hebben veeltijd geïnvesteerd in een goede en betrouwbare samenwerking met lokale mensen, sommige ook met Nederlandse komaf, en met internationale organisaties ’ter plaatse zoals Bible League, Coeur pour Haiti, Wilde Ganzen en Tearfund.

Afgelopen anderhalf jaar is gebleken hoe belangrijk dat was.

Wij krijgen op tijd onze rapporten, we zijn volledig op de hoogte en sturen vanuit Nederland kort bij, indien nodig. Elke week wordt er met een team van betrokken mensen via Teams de situatie, de projecten en de benodigdheden besproken en afgestemd.

Wij kunnen dus met gepaste trots u melden dat wij op deze manier onze projecten goed begeleiden en dat wij op deze manier drie scholen (waaronder de Jarikin school) en een beroepsschool (Ceprofojul) steunen, dat wij 59 Ieraren en medewerkenden op onze loonlijst hebben, daarnaast nog eens 50 leraren en medewerkenden voor de helft betalen, 750 kinderen elke dag een warme maaltijd geven, agrariërs begeleid gaan worden in de beste manier van kweken en dat onder leiding van twee door Rijk Zwaan opgeleide Haitiaanse ingenieurs.

Stichting Jarikin is bij ongeveer 1000 families betrokken in deze moeilijke tijd.

Quote van een Haitiaanse partner:

While the situation in Haiti seems impossible dark, the Lord continues to shine His light. (vertaling: Wij hebben geloof en vertrouwen in de toekomst van Haiti. En wij zijn niet alleen).

Haiti is een land in ellende momenteel, maar er zijn ook positieve ontwikkelingen. Stichting Jarikin draagt bij aan deze positieve vooruitgang. Wij blijven geloven. En wij hopen dat u met ons blijft geloven dat één mens, één stichting het verschil kan maken voor velen mensen. Voor 1000 families.

Wij zijn mede afhankelijk van u en wij hopen dat u ons ook komend jaar weer blijft steunen.

Mede namens het bestuur van Stichting Jarikin en het dagelijks team, wensen wij u mooie en Gezegende Kerstdagen toe en een in alle opzichten een gezond en gelukkig 2022 met allen die u dierbaar zijn.

Fijne feestdagen.

Met hartelijke groet,